A cím hatásvadász. Mentségemre szóljon, nem én adtam. A portfolio.hu-n jelent meg e címmel egy cikk, amely a világ egyik legnagyobb napelemgyártó cégének pénzügyi helyzetével foglalkozik.
Röviden: bajban van. Oka: alacsony értékesítési árak, azaz túl olcsó a napelem. A portfólió mindezt a következő grafikonnal szemlélteti:
Valóban túl olcsó lenne a napelem?
Úgy gondolom ez nézőpont kérdése. Nekem, mint potenciális vásárlónak, még mindig túl drága, miközben a gyártó számára túl alacsony a piaci ára ahhoz, hogy nyereségesen működhessen. Ugyan akkor meglehetősen érdekes vonulata van az áresésnek. 2012 második fele óta nincs is érdemleges változás, az árak stabilizálódtak.
Kíváncsiságból beleolvastam a Yingli Solar legutóbbi éves jelentésébe (2014). Érdekes megállapításokra leltem benne:
Demand for our products substantially depends on government incentives aimed at promoting greater use of solar power. In many countries where we are currently active or intend to become active, PV markets generally — and the market for “on-grid” PV systems in particular — would not be viable commercially without government incentives. This is because the costs of generating electricity from solar power currently exceed the costs of generating electricity from conventional or non-solar sources of renewable energy. (9. oldal)
Avagy a cég termékeire, azaz a napelemek iránti igény alapvetően ez egyes országok támogatási programjától függ, mivel a nélkül nem gazdaságos a használatuk, lévén drágábban termelnek a konvencionális és más megújuló energiaforráson alapuló erőműveknél.
Ha a fenti rövid idézet valamelyik politikusunk, mondjuk L. Simon László mondta volna, legyinthetnénk, propagandaszöveg.
Ezt azonban a világ egyik legnagyobb napelemes cége állítja, feketén-fehéren. Igaz, nem a széles publikum, hanem csak a befektetők szűk köre számára. Látjuk milyen hatalmas a kontraszt eme megállapítás és a megújulókat, különösen a napenergiát népszerűsíteni igyekvő zöld szervezetek kommunikációja között? Közismert mit mondanak folyton a zöldek: "a megújulók, a napelem a hülyének is megéri, jobb ettől, jobb attól, a legjobb, a legolcsóbb, de egyre olcsóbb, már az akkumulátor is olcsó hozzá (Tesla), de az is még olcsóbb lesz", stb. De hiszen tudod, a magyar civilek mind ezt fújják.
Ezzel ellentétben a Yinglitől megtudtuk, a napenergia hasznosítása lényegében továbbra is az egyes államok támogatási politikáján múlik, ahogy eddig is, mindig rajtuk múlott. Ahhoz pedig, hogy a politikusok SZJA csökkentés helyett pedig éppen napelemre adjanak pénzt és mindeközben ne veszítsenek támogatókat, az kell, hogy a megújulók társadalmi elfogadottsága nagy legyen (jól működő demokráciában). Így lesznek aztán a megújuló energiaforrások gyártóinak természetes szövetségesi a zöldek, akik gyakorlatilag termékeik reklámját csinálják.
Következtetés: ha a valóság érdekel, ne a Greenpeace-t, hanem a gyártót kérdezd, de ott sem a marketinget, hanem az "Investor center" részleget.:-)
A címre visszatérve: lehet, hogy a napenergiáé a jövő (ki tudja), mi több, legyen is!
(Azért a Dyson gömbig ne jussunk el!:)