Magyarországon agymosó propaganda zajlik az atomerőmű bővítése kapcsán - mondta parlamenti felszólalásában Szél Bernadett LMP-s képviselő. Tényleg ez a helyzet?
Annyi bizonyos, minden adott annak meglétéhez. Kormányunk teljes mellszélességgel támgatja az új atomerőmű megépítését, és mivel ők a döntéshozók, belátásuk szerint finanszírozhatnak bármilyen közvélemény formáló kampányt. A média is velük van, hiszen egy prominens politikus megszólalásának önmagában hírértéke van, ezáltal tematizálva a közbeszédet. Kormánypárti képviselők rendszeresen meg is szólalnak: pl. Fellegi Tamás: "a kormány álláspontja szerint az atomenergia ma Magyarországon nem helyettesíthető olcsóbb, biztonságosabb, függetlenebb, fenntarthatóbb és hatékonyabb megoldások révén", vagy éppen Orbán Viktor: "4-5 év múlva nálunk lesz a legolcsóbb az áram az unióban, ehhez kell a több atomenergia".
Paksi Atomerőmű - Balázs Czakó
Na persze a pénzt sem sajnálják. A Lévai projekt keretében mintegy 4 milliárd fointot fordítottak kommunikációs célokra, 2013 márciusában pedig Médiatervezési és médiavásárlási szolgáltatások ellátására 220 millió forint keretösszegben írt ki közbeszerzési eljárást a paksi blokkbővítés MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt.
Ilyen bőséges finanszírozás mellett készülhetett többek között az alábbi, majdnem 14 perces kampányvideó, jelenhetett meg rengeteg óriásplakát, és képviselhette magát számtalan eseményen az MVM, mint főtámogató, stb.
Forrás, nol.hu
Ha kicsit elemző szemmel figyeljük a politikusi nyilatkozatokat, illetve a kampányvideót, azt láthatjuk, hogy általánosságokat, semmivel sem alátámasztott vélekedéseket közölnek, amit vagy elhiszünk, vagy nem. Az óriásplakát még idáig sem merészkedik. Nem az atomenergia előnyeit ecseteli, nem is a tervezett atomerőműről mond valami szimpatikusat, hanem egy tájékoztató kamiont reklámoz, hogy tudjuk, van egy ilyen tehergépjármű!
Egy hatékony, sikeres kampány nem ilyen. A Magyarország jobban teljesít kampány 624 millió forintba került, cserébe az állampolgár úton-útfélen jobban teljesítő szlogenekbe botlott. Magyarország jobban teljesít, mert csökkent a rezsi, mert kicsi az infláció, vagy mert már nincs IMF hitelünk. A kampány ezeket az érveket sorolta nekünk töretlen újsághirdetésben, óriásplakáton, bkv-buszon, tv-reklámban, stb.
http://jobbanteljesit.kormany.hu/
Az atomenergia melletti kampány valyon miért nem ilyen, miért nem érveket sorol?
Ha az ember felkeresi a Paksi Atomerőmű honlapját, ott talál néhány dokumentumot az atomerőmű bővítéséről, ellenben a legfrisseb 2009-es! A lap által úgy tűnik, mintha már rég elhalt volna a bővítés terve. Persze tudjuk, hogy nem, volt is a bővítés kapcsán egy lehetséges beszállítóknak tartott programsorozat, ahol regisztráálni a info@mvmpaks2.hu, további információért pedig a www.mvmpaks2.hu-t kellett felkeresni. Gondolhatjuk, hogy valamennyi bővítésről kapcsolatos információt e honlapon találhatják meg az újságírók, az érdeklődők, mint az új erőmű hivatalos honlapján. Naív gondolat! A honlapot néhány hónapja néztem meg először, akkor a "fejlesztés alatt" felirattal találkozhattam (emlékezetből mondom). Ma még rosszabb a helyzet: a webcím egy rövid, a Magyar Villamos Művek honlapján lévő cikkhez irányít át bennünnket. Elképesztő.
A piros aláhúzás tőlem
A kormányzat mintha arra törekedne, hogy a közvélemény a lehető legkevesebb érdemi információval rendelkezzen a bővítésről.
Az atomenergia ellen következetesen fellépő Energiaklub is hasonlóan vélekedhet. Projektvezetőjük, Perger András egyik blogbejegyzésében a "Biztonság narratíva a magyarországi atomenergia diskurzusban" című elemzésről ír, amely összehasonlítja 1-1, az atomenergiáról szóló, Pergerrel illetve az energetikai államtitkárral készített interjút kommunikációs szempontból. A vizsgálat eredménye: "A két érvelést egybevetve az a kép rajzolódik ki, hogy Perger András érvelése a konkrét, tényszerű, gyakran számszerűsíthető keretezésbe illeszkedik, míg Kovács Pál az általánosabb, az elveket és az értékeket hangsúlyozó tágabb keretezést választja." Perger erre megjegyzi: "Értsd: konkrét kérdésekre legfeljebb némi mellébeszélés formájában kaphatunk választ."
Tökéletesen igaza van, általánosságban ez a helyzet. Nem is tudok olyan, a magyar döntéshozók által nyilvánosságra hozott dokumentumot, tanulmányt említeni, amely alapján azt tudnám mondani, hogy igen, kell nekünk egy új atomerőmű! Ha tényleg nincs ilyen (és nem csak én látom így), akkor kijelenthető: a magyar nyilvánosság előtt a Paksi Atomerőmű bővítésének jogossága, indokoltsága teljességgel megalapozatlan. Márpedig ha nincsenek konkrét és hozzáférhető érvek a bővítés mellett, akkor kutya nehéz dolga van marketingeseknek. Úgy kell valamit reklámozniuk, hogy nem tudnak mit felhozni mellette. Csodálkozunk hát, hogy általánosságokat emlegetnek, és egy teherautóra hívják fel a figyelmet?
Szél Bernadettnek nincs igaza. A magyar "atompropaganda" távolról sem agymosó, hanem erőtlen és sikertelen. Nem is lehet másmilyen.